maandag 13 april 2015

Marikenloop 2015







Voor degenen die mij niet kennen: aangenaam, Marianne. 
Vrouw, veertiger, dochter en zus, vriendin en echtgenote, tante en nicht, elektrotechnisch ingenieur (ja... echt...), fanatieke sporter waaronder krachttraining, hard_lopen/draven/rennen/hollen en af en toe een obstacle run (klimmen en klauteren, met of zonder modder) en... 
Verloskundige in hart en nieren!

In de acht jaar dat ik werk heb ik duizenden buiken gevoeld, honderden bevallingen begeleid, even zoveel tranen van geluk en verdriet weggeveegd, één telefonische bevalling, een stuitbevalling thuis, met 190 km/u over de snelweg geraced naar een barende vrouw. Aardig wat badbevallingen, tientallen krukbevallingen, twee staand, veel gevloek, geraas en getier en nog veel en veel vaker supergelukkige ouders!



Nederland is het één van de weinig westerse landen waar een zwangere met een normaal verlopende zwangerschap mag kiezen waar ze wil bevallen. Thuis of in het ziekenhuis/geboortecentrum. Alle verloskundigen zijn opgeleid tot zelfstandig werkende verloskundigen tijdens hun opleiding van nu vier jaar. In die vier jaar leer je heel veel stappen vooruit denken, zowel tijdens iemand's zwangerschap als tijdens een bevalling. Oók als het niet helemaal gaat zoals het hoort...

Op 17 mei 2015 loop ik 10 kilometer tijdens de Marikenloop in Nijmegen voor de stichting Midwives4Mothers en bij deze vraag ik een ieder om mij te sponsoren door te doneren aan deze stichting. De stichting wil kinder- en moedersterfte wereldwijd onder de aandacht brengen en terugdringen door de zorg rondom de geboorte zo optimaal mogelijk te maken, waar ook ter wereld! 

Zij maakt zich sterkt om professionele hulp bij de bevalling voor zoveel mogelijk vrouwen mogelijk te maken. O.a. door het oprichten/ondersteunen van een professionele beroepsorganisatie voor verloskundigen in landen met hoge moeder- en kindsterfte. Het ondersteunen en empoweren van de daar aanwezige verloskundigen, door bijvoorbeeld bijscholing.



Elke 2 minuten sterft er wereldwijd een vrouw aan zwangerschaps- of bevallingscomplicaties. In veel gevallen sterft hun ongeboren of pasgeboren kind ook. Deze sterfgevallen zijn vaak, zelfs tot 90%, te voorkomen. Iedere vrouw verdient goede verloskundige zorg rond haar zwangerschap en bevalling, waar ook ter wereld.
Er lopen op 17 mei niet alleen verloskundigen mee in het team van Midwives4Mothers, maar ook gynaecologen, verloskundigen in opleiding, kraamverzorgenden, bestuursleden van onze beroepsvereniging (KNOV), etcetc. Een gemêleerd gezelschap allemaal met een hart voor de geboortezorg!





Hoe kan er worden gedoneerd:
Via de website van www.midwives4mothers.nl en dan naar de knop Doneer nu. Op deze pagina kun je doneren en bij “opmerking” aangeven dat je voor mij doneert; Marianne Stuursma, Marikenloop 2015.

Je kunt ook doneren door rechtstreeks op de rekening van m4m te storten op rekeningnummer: NL 88 ABNA 06 06 603 123 te Utrecht. Ook dan graag mijn naam en Marikenloop 2015 noemen.

Alle beetjes helpen!

What's in it for me? Een leuk stuk rennen in een mooie stad en misschien de eer, als ik van alle hardloopsters die voor de stichting lopen het meeste inzamel.

Mijn dank is groot!


Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten