vrijdag 10 oktober 2014

Hoge Veluwe Loop, 5 km

Krap een week na mijn persoonlijke strijd bij de Mudmasters, was het tijd voor de Hoge Veluwe Loop. Heerlijk 5 kilometer door de natuur. Ik had goed getraind, door zowel hard te lopen als krachttraining en HIIT. Ergens in juni had ik ooit (volgens mijn Garmin renhorloge) nog geen 34 minuten over een 5 km gedaan, een maand later was dat 32.47.
Toen ik op looptijden.nl mijn komende wedstrijden/tijden aan het invoeren was, werd er gevraagd naar verwachte eindtijd. Het liefst onder de 33 minuten, maar 32.46 invullen vond ik wat flauw, dus ik zeg er 32.30 neer. HahaLachenGierenBrullen, veel te enthousiast geschat, want dat betekent dat ik 9,23 km/u gemiddeld zou moeten rennen. Dat lukt me echt dus nooit om zolang vol te houden, maar zo stond er in ieder geval iets.
Op die mooie zondag had ik ook mijn renhorloge om en had ik de pacer heel optimistisch op 6.20 per kilometer gezet.  Het was voor het eerste dat ik die functie ging gebruiken, gewoon voor de leuk. Als ik die 6.20 elke keer zou halen of sneller, dan zou ik minstens 9,47 km/u gaan en had ik speling als ik het op het eind niet meer zo trok. Dan lag die 32.30 wel in verschiet.

Ik ken mezelf, en start altijd als een haas en kak halverwege wat in. Mijn idee hierbij: dan heb ik die eerste paar kilometers maar mooi gehad :). Ik heb het wel anders gedaan, maar daar werd mijn eindtijd niet sneller van, dus dit is blijkbaar mijn manier. De eerste kilometer ging in 5.45. Hotseflots! In de pocket! En ook de tweede kilometer ging sneller dan de pacer. Nummer drie ongeveer gelijk en toen ben ik even wat rustiger gaan rennen. "Even" als in 100 meter want toen kon ik wel weer vooruit. Dit nog een of twee keer herhaald en in de laatste kilometer ging ik weer even snel of sneller als mijn pacer me graag wilde laten rennen (hij piept irritant als je langzamer gaat, dan wil je wel hoor!). Ik hoorde de finish en zag de mensen, ik zag zelfs het 5 km bordje! Toen ik daar was bleek dat we nog even door moesten. Bummer... Ik zag de klok en mijn horloge en als ik nog even doorrende, dan zou ik het nog binnen 33 minuten moeten kunnen halen. Dus eindsprint en tegen mezelf gezegd: "Iedereen die je nu inhaalt, mag jou niet meer inhalen." En daar ging ik :D
Mijn renhorloge zei 32.58. Ik was al best blij! En al rennende besefte ik helemaal niet dat het meer was dan 5 km. De Garmin vond 5150 meter. Zou ik 150 meter in 28 seconden kunnen afleggen dan?
Pas thuis, toen ik 'm aan mijn laptop koppelde zag ik dat mijn doorkomsttijd bij 5 km ónder de door mij ingevulde 32.30 lag.

Ik had 5 kilometer in 32.03 afgelegd, gemiddeld 9,38 km/u. De eerste 2 km rende ik 10 km/u. Die zag ik niet aankomen!

Ik heb de rest van de dag/week gestuiterd om deze prestaties. Nu bedenken wat mijn volgende doel wordt :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten