zondag 24 april 2016

31 december 2015 - Mijn jaaroverzicht

Ik ging 2015 heel anders in dan ik erop terug kijk. Ik had grootse plannen. Ik ging twee keer Mudmasters doen, en januari was ik al ingeschreven voor de eerste 'girl only' obstacle run: de Strongsisterrun. Tevens stonden 10k bij de Marikenloop en LoopLeeuwarden op het programma.
Dit ging ik 'wel even' doen.

Mudmasters 6k in maart gaat prima! Ik heb mezelf weer overtroffen doordat ik obstakels neem die ik de keer ervoor nog niet haal. Mega trots zit ik 's avonds weer op de bank mezelf in te schrijven voor de 12k in september.
Helaas heb ik geen rekening gehouden met een langdurige blessure. Deze begint al in april. Eigenwijs als ik ben, ben ik pas twee maanden later eens naar de fysio gegaan. Zij kan in eerste instantie niets bijzonders vinden en maant me tot meer rust.
Ondertussen start ik wel bij de Marikenloop, deze loop ik voor het goede doel. Het is geen optie om niet te starten of halverwege te stoppen. Ik heb een paar honderd euro gedoneerd gekregen en ik wil mijn sponsoren niet teleurstellen door af te haken. Het gaat wonderbaarlijk goed en ik loop meer dan een minuut van mijn snelste 10k af in 1:12:34.
Slechts drie weken later is de 10k bij LoopLeeuwarden. Ik start met wat pijn en spreek met mezelf af dat ik uitstap als het niet gaat, en ik meen het ook nog! Tijdens het lopen gaat het steeds beter zelfs; de pijn trekt weg en wederom een PR in 1:11:26. Ik weet nu wèl zeker dat 10k mijn afstand niet is. Ik vind de eerste helft leuk en daarna loop ik in mezelf te klagen, doet 'alles' zeer en vind ik er niets aan.

De dag daarna heb ik weer veel pijn. Aangezien er de komende maanden niets op de planning staat, ren ik niet veel en niet ver. Helaas is dat nog niet voldoende om te helen. Ik ga weer naar de fysio en er wordt een overbelast adductor geconstateerd. Dit is de spier die ervoor zorgt dat je je benen bij spreidstand weer kan sluiten. Dit is ook een spier die je blijkbaar erg nodig hebt voor (hard)lopen. De heftige stekende pijn voel ik in mijn schaambot en onderbuik. Ik kan soms niet eens normaal wandelen zo zeer doet het.

Zowel de Strongsisterrun en Mudmasters komen eraan in september. Tot halverwege augustus ben ik positief dat ik wel ga starten, al wisten de fysio en trainer dat het ijdele hoop is. Tot deze conclusie kom ik uiteindelijk zelf ook en met tranen en tuiten doe ik beide startbewijzen van de hand.
Zolang ik niet ren en niet teveel gewicht gebruik tijdens het squaten en lungen ben ik nagenoeg pijnloos. Na een flink aantal weken mag ik rustig starten met hardlopen. Ik start rustig op de loopband en een paar weken later start ik met een beginnerscursus hardlopen van mijn sportschool. Deze duurt acht weken en werkt toe naar 30 minuten hardlopen aan één stuk.

Slechts één keer in die paar weken heb ik op een rustdag, midden in de supermarkt notabene, zo'n pijn dat ik me afvraag hoe ik thuis ga komen. Met veel warmte, géén hakken meer dragen en trouw mijn oefeningen blijven doen is het weer volledig weggetrokken. Gisteren moest ik 'aflopen'. Ik ren zonder veel moeite en pijnloos meer dan vier kilometer! Ik heb een certificaat als getuige, deze komt echt op een speciaal plekje te hangen. Het einde van de cursus, maar ook het einde van mijn blessure.

Ik ben blij dat ik 2015 net zo afsluit als ik 'm in ging; vol goede moed en vol met plannen!
Welke plannen dat zijn lees je een andere keer...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten