zondag 24 april 2016

21 oktober 2015 - Vrijwilliger tegen wil en dank

Kon je in mijn vorige blogs lezen over mijn sportieve bezigheden, op dit moment heb ik last van blessureleed waardoor ik niet aan de eerste women only Strongsisterrun mee kon doen. Om de pijn wat te verzachten, had ik me aangemeld als vrijwilliger bij de Strong Viking Color Obstacle run, deze was toevallig in hetzelfde weekend. Ik had werkelijk geen idee wat ik ging doen, maar ik heb genoten van de hele dag!

Deze begon vroeg, om zes uur ging de wekker, na een korte nacht. Oefffffff, dat was even pittig. Al gauw zat ik bepakt, bezakt en wakker in de auto naar Nijmegen, waar de run plaats ging vinden. De adrenaline hield me wakker, want stiekem vond ik het best spannend! Wat gaat er gebeuren? Wat is mijn taak? Wie zijn de anderen? Op het terein meldde ik me bij de plek voor vrijwilligers en al snel stroomden er meer binnen.
We werden ingedeeld bij een teamleider die ons een spoedcursus vrijwilliger-zijn-bij-Strong-Viking gaf:
1) deelnemers doen dit voor de lol en willen een leuke dag hebben, daar kun jij als vrijwilliger mede voor zorgen.
2) dit is de portofoon en zo werkt ie, hij is niet bedoeld om gezellig te kletsen.
3) gebruik niet je naam als je je meld via de portofoon, maar het obstakelnummer waar je bij staat.
4) er zijn drie gradaties gewonden (acuut, spoed en zo snel mogelijk hulp) en jij bent verantwoordelijk voor het regelen van vervoer voor degenen die uit willen of moeten stappen.

Met 'ons' team, dat op het 9 kilometer parcours stond, liepen we een deel van de route en bij bijna elk obstakel werd een mede-vrijwilliger neergezet, zo werd de groep steeds wat kleiner.
Ik stond bij het obstakel in de verste uithoek van het terrein.
Waar ik de rest van de dag was? Bij de koeienstal! Ja echt! Tussen de hindernis met de hooibalen en een betonnen muurtje waar de runners overheen moesten, gingen zij dóór de koeienstal met... nou ja... actief geloei van al die koeien. Er waren dus drie obstakels onder mijn hoede geplaatst, welke zo'n 200 meter uit elkaar lagen. Dat werd multitasken en heel veel lopen vandaag!

Om half tien stond ik op mijn plek en kon ik me rustig oriënteren hoe de renners het terrein opkwamen en weer verlieten. Bijna vijf kwartier later kwamen de eerste snelle mannen de hooibalen over, gekleurd van de verfpoeder die ze bij de start over zich heen kregen. Blauw, als ik me goed herinner. Snelle blauwe (en koude?) smurfjes. Elke “wave” startte 20 minuten na de vorige en hadden allen een andere kleur. Het zag er reuze leuk uit, al die gekleurde shirts, haren, schoenen en wat dies meer zij. Alles liep zo goed als het kon, en ik had de luxe dat ik met een regenbui even de stal in kon waar ik ook uitzicht had op de obstakels. Af en toe was er voor mij ook tijd om even te 'bonden' met de koeien, even kletsen (ze kunnen heel goed luisteren) en proberen te aaien (ze zijn best schuw).

De renners waren erg inventief bij het muurtje waar ze overheen moesten; een blok hout werd gebruikt om erop te komen, dat kon gevaarlijk zijn als deze weggleed. Ik had de vrijheid gekregen om een stapel banden bij de muur neer te leggen mocht het nodig zijn en ik vond het nodig, dus sjouwen maar! Er zijn geen ongelukken gebeurd bij mijn obstakels, echter wel twee uitvallers; een vrouw met een gekneusde enkel die nog een uur (!) had doorgelopen en een oververmoeide dame die wilde uitstappen. Hier heb ik, heel verantwoordelijk, vervoer voor geregeld. De mensen de stal inkletsen was erg grappig en ik heb ook alleen maar blije mensen gezien. “Knuffelen met de koeien toegestaan”, “De dames zijn niet het meest bemoedigende publiek met al dat boe-geroep”, en “achteraan staan de kleintjes”. Vooral dat laatste lieten de meeste vrouwen zich geen twee keer zeggen. Heel veel “oooohs” en “aaaaahs” van vertedering gehoord, naast het geloei van de koeien als ze eten kregen.
Nadat de laatste obstacle runner was gepasseerd, moest ik wachten op instructies. Helemaal niet erg! Naast een boerenbedrijf was er ook een eetgelegenheid met verse appeltaart, en thee, en een terras.
Je snapt het wel, ik heb me prima vermaakt daarna.
Vervolgens hebben we als team kilometers lang Strong Viking afzetlint weggehaald en opgeruimd in vuilniszakken. Veel grote, zware vuilniszakken vol, meezeulend over het parcour dat, uiteraard, heerlijk modderig was geworden. Ik zakte af en toe tot mijn kuiten in de modder en ik genoot! :-) Na een paar uur waren we weer bij de plek voor de vrijwilligers en was de dag alweer voorbij. Wat een geweldige dag en leuk om eens een kijkje achter de schermen te hebben genomen. Ik zou het zó weer doen en deze keer was zeker niet te laatste...

Statistics:

Afgelegde kilometers: 19, aantal stappen: meer dan 25000, blessureleed de volgende dag: worth it!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten