zondag 24 april 2016

10 juli 2015 - De mooiste plek

Tijdens mijn laatste vakantie ben ik me af gaan vragen wat voor mij de mooiste plek is waar ik heb gesport. Ik sport nu zo'n 10 jaar en het begon de eerste 9 jaar met groepslessen in een zaal in de sportschool. Die zien er over het algemeen allemaal hetzelfde uit. Alleen de zo gewenste airco lijkt overal weer anders te zijn.
Ook al zijn de zalen vaak niet van elkaar te onderscheiden, de plek van de sportschool wel! Zo ben ik tijdens mijn stages voor mijn opleiding gewoon door gegaan met waar ik mee bezig was (bodyjam, bodybalance, enkele groepslessen van Les Mills). Als ik bij de lokale groepslessenaanbieder de situatie uitlegde van de reden van mijn komst aldaar (de stages duurden 8 weken), hoefde ik meestal ook geen inschrijfkosten te betalen. Als arm studentje was het dan gelukkig goed te doen.
Via een grote community van groepslessporters werd er wel eens het een en ander georganiseerd in Nederland en ook in Groot Britanië. Zo heb ik in Essex (nabij Londen) eens 12 uur in één weekend gesport voor het goede doel. Ik was kapot maar het was heel gezellig en super om iedereen die je online regelmatig 'spreekt' eens in het echt te zien. Dat weekend heb ik ook geleerd dat je, met een goede gids, Londen “makkelijk” in 5 uur kunt doen, als je bij elke highlight maar 5 minuten blijft kijken :-)
Op een gegeven moment was ik de groepslessen een beetje zat; ik wist wat er kwam en heel veel uitdaging zat er niet meer in. Toen ben ik rustig begonnen met hardlopen, eerst op de loopband en niet gauw daarna naar buiten. Ik had (in 2014) MudMasters in het verschiet, en enkele maanden later 10 kilometer hollen bij LoopLeeuwarden. Er moest dus nog wel wat gebeuren... van 0 ervaring hardlopen tot 10k in 4 maanden. Ja, ik hou wel van een uitdaging.
Tijdens een van mijn laatste weken voor de run ben ik het bos in gegaan. De paleistuinen bij paleis Het Loo in mijn woonplaats. PRACHTIG. En zonder een ren app op mijn telefoon of oortjes in waarop ik hoorde hoe hard ik ging en hoe hard ik 'moest' was het nóg meer genieten! Geen druk, geen gedram, gewoon rennen en genieten van de natuur, van de bosgeur, van een schichtig hertje, een eekhoorntje... En allemaal vlakbij!
Een maand of wat geleden heb ik en ander mooi stuk natuur om de hoek ontdekt, Het Leesten. Nóg meer variatie in landschap, van weide naar heide en van bos naar nog meer bomen. Hier zijn een paar kleine maar pittige klimmetjes en zeker als je holt voel je ze goed in de longen. Er zijn in ieder geval twee routes aangegeven van elk zo'n 5 kilometer, maar ik kies er meestal voor halverwege mijn eigen route te verzinnen. Wat meestal uitmondt in verdwalen èn genieten! Google maps is op een gegeven moment mijn beste vriend, ik ben niet zo'n held in navigeren op de zon, maan en/of sterren. Met voldoende drinken, wat eten en een extra batterijlader voor mijn mobiel mee vermaak ik me zo een hele middag! En elke keer als ik er weer kom ontdek ik weer wat nieuws! Is het geen beest, dan wel een nieuwe route, nieuw klimmetje-met-obstakel, nieuwe modderpoel en wat dies meer zij. Ondanks dat het vooral zondagmiddag stervensdruk is op de gratis parkeerplaats, merk je, eenmaal van de gebaande paden af, niets meer van drukte. Bij terugkomst kun je bij de kiosk bijkomen met iets te drinken of te eten, of je flesje water bijvullen. Gelukkig zijn er ook toiletten aanwezig :-)
Op vakantie vorige week hebben we onder andere een natuurgebied bezocht. We waren in de Verenigde Staten nabij Washington DC en hebben Great Falls Park bezocht. Met een woeste rivier met waterval als uitzicht, hebben we een route van zo'n 4 km gevolgd, veel klauteren, oneven paden, her en der wat modder, rotsen, vlak langs de afgrond bij de rivier. Ik dacht dat het 't perfecte plaatje zou zijn; hier kan ik me lekker uitleven met alles wat ik fijn vind en met dit uitzicht heb ik nog nooit gesport!
Maar er gebeurde niets 'in' mij, geen vonkje die mijn hart sneller deed kloppen (dat deed het kijken in de afgrond wel...), geen energiestoot die me voortstuwde alsof ik zweefde. Nope. Nothing. Nada. Noppes. Al heb ik erg genoten van alles, het was niet het mooiste plekje waar ik ooit heb gesport.

Aan de andere kant van de oceaan kwam het besef dat de mooiste plek om te sporten dat ik tot nu toe ken 'gewoon' bij mij om de hoek is; natuurgebied Het Leesten bij Apeldoorn, Gelderland!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten