zondag 24 april 2016

6 maart 2016 - Unlock the obstacle. Mijn race tegen Andrea bij Mudmasters.

Zie je het zitten om het tegen Andrea op te nemen” vraagt Rose me.
Zonder te weten waar ik aan begin zeg ik: “Ja!”, want ik hou wel van een uitdaging...
In de loop van de dagen word me duidelijk waar ik aan begonnen ben en loopt de spanning op. LG en Mud Masters hebben StoereVrouwenSporten en RunAndreaRun uitgedaagd om de strijd tegen elkaar aan te gaan tijdens tijdens Mud Masters op 6 maart. Het blijk het 12 kilometer parcours te zijn en dan moet ik toch even flink slikken... Mijn eerste obstacle run ever was 12k Mud Masters in 2014 en dat was, op zijn zachts gezegd, nogal heftig.
Het feit dat ik tegen met Andrea strijd, maakt het al wat minder eng; ze bijt niet en ik heb haar enkele weken al eens ontmoet en dat was gezellig en hilarisch leuk. Aan de andere kant, zij is snel èn sterk en heeft tot nu toe twee keer aan het WK obstacle running meegedaan.
Gelukkig heb ik de kans om tien minuten eerder te starten als mijn bericht in de Facebookgroep de meeste likes krijgt. Hier begint de strijd al! Instagram, Twitter, Google+, alles zet ik in om likes te krijgen, ik zal ze hard nodig hebben.
Ondertussen appen we heel wat af om elkaar een beetje gek te maken; we plannen strategieën en houden het weer in de gaten. Het kan mij niet koud genoeg zijn, een beetje sneeuw erbij lijkt me helemaal geweldig. Waar ik wat zorgen over heb is Mijn Outfit, het moet strak zitten, want natte, lubberende kleren hinderen alleen maar. Ik sta straks in het startvak met mijn Lange Grote lijf in strakke kleren waarin je Alles Ziet. En ik sta 's ochtends in het vak met Snelle Atletische mannen en vrouwen. En dan gaan ze vast Dingen denken “Wat moet zíj hier?”, “Dat lukt haar nooit.”, “Moet zij niet naar een sportschool?”.
Ik wéét dat het nergens op slaat, maar weten en voelen zijn twee verschillende dingen.

Het is 6 maart en de wekker gaat. Ik heb verrassend goed geslapen en kleed me warm aan, het vriest nog! Het ontbijt gaat er wat lastig in door de gezonde spanning. Op het terrein van Mud Masters aangekomen is het nog vrij rustig, een nieuwe ervaring. Meestal start ik in de middag, dan is het drukker met een komen èn gaan van mensen. Andrea ontmoet ik in de geheel lege kleedkamer en het is meteen weer vertrouwd en dan is de spanning verdwenen. Dit wordt een leuke dag met veel modder en nóg meer lol! We ontmoeten de heren die ons namens LG vandaag in de gaten houden en we worden goed verzorgd. Een foto van ons vóór de strijd mag niet ontbreken en daar begint de slappe lach al. We proberen stoer tegenover elkaar te staan, maar één blik en we liggen al te gieren. De toon is gezet!

Ik krijg te horen dat ik de tien minuten voorsprong heb gewonnen en om 10:50 word ik weggeschoten met mijn startgroep. Ik heb geen enkele keer gedacht aan mijn eerdere zorgen, er staan zoveel diverse mensen rond mij, iedereen anders, ieder zichzelf! Ik hol ontspannen en niet te snel op de eerste obstakels af. Na een paar honderd meter wordt het parcours één grote modderpoel, rennen is bijna niet te doen en ik glibber alle kanten op. Tijdens het tijgeren onder prikkeldraad wordt een foto gemaakt, deze verschijnt op facebook en bij 100 of meer likes op dit bericht mag ik aan het eind een bepaald obstakel over. Ik ren gauw verder en bij de eerste muur krijg ik hulp en ben ik erover. Een stuk verder staat een half hoog muurtje, maar geen hulp meer te bekennen. Ik weiger om om het obstakel heen te lopen. Mijn lijf is lang en groot, maar ook lenig en sterk. Middels plan B ben ik erover gekomen. Op een gegeven moment hoor ik een bekende stem achter een hooibaal. Het is Andrea en samen strompelen we verder. Wandelen en rennen wisselen we af. Ik heb het bloedheet in de zon, en ben stiekem blij als we even door kniehoog water mogen waden. Ik heb een beetje last van wat blessurepijn, maar het is prima te doen. Wat volgt zijn de trenches; een bult modder afgewisseld met een sloot modder. Spekglad en ijskoud, hèt recept voor heel veel lol en hilariteit. Ik kwam erachter dat ik in de sloten kon drijven alsof ik in de dode zee lag, om na 5 seconden weer verkleumd eruit te klauteren en bijna head first de volgende sloot in de duiken.
Nog een paar kilometer verder wordt de pijn erger, ik denk niet dat ik de 12k ga volbrengen. Ik ga tóch stug door en we nemen een paar obstakels die nieuw zijn in het parcours. In de verte doemt Big Spotters Hill op (heuvel in de vorm van een vierkante piramide) en sta ik op de splitsing van de 6k en de 12k. Ik kan nog even door, tot 8-9 km zeker, echter de route van de 12k is één grote lus zonder de mogelijkheid om af te snijden. Ik baal en snotter en besluit voor de 6k te gaan. Het is een fraai gezicht, opgedroogde modder op mijn snoet met twee van die traantjes.
Samen gaan we nog één de trappen van de heuvel op, Andrea met zandzak in de nek, en ik zonder. Weer beneden aangekomen nemen we afscheid en zie en hoor ik de finish heel in de verte. De ondergrond is weer goed begaanbaar en hol ik in mijn eigen tempo verder. Bij het betreffende obstakel hoor ik dat ik ruim meer dan 100 likes heb gekregen in het afgelopen uur. Oooooooooh dat voelt zo goed, alsof er meer dan 100 stoere vrouwen langs de zijlijn me toejuichen!
Ik mag de pipe runner op; een half ronde, hoge muur waar je tegenop loopt tot je boven bent.
Dat is de theorie.
Ik vraag hulp van twee sterke en snelle kerels en tot twee keer toe verliezen we grip op elkaars handen en klap ik tot twee keer toe keihard tegen de wand. Leuk bedacht, minder goede uitvoering. Ik loop eromheen en ik zie de monkey bars al staan. Dit obstakel heb ik nog nooit gehaald, dus ik ga er weer voor. Eén van de vrijwilligers merkt op dat ik zo te zien wel een bad kan gebruiken. Ik schijn nogal vies te zijn. Dus daar ga ik. Ik hang, ik zwier, ik twijfel en … ik val :) 

Iets schoner dan voorheen ga ik richting de finish en vlot door naar het (dit keer warme!) water uit de tuinsproeiers. Ik geniet met mijn ogen dicht van het warme water, dit is zó lekker. Ik hijs mezelf in warme, droge kleren en wacht op Andrea iets voor de finish. Het duurt niet lang eer ze er is en als we later in de VIP ruimte zitten met drinken en eten gaan we helemaal los. Veel lol, lachen (vooral om onszelf) en af en toe een serieuze noot. We hangen tot een uur of vier daar rond en zijn nog lang niet uitgepraat, maar omdat ik het thuisfront óók alle verhalen wil vertellen nemen we afscheid.

Dankzij alle Stoere Vrouwen, de goede verzorging en begeleiding van LG en Mud Masters was dit een onvergetelijke dag die begon met wat spanning en eindigde met een paar geweldige herinneringen erbij!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten