donderdag 10 oktober 2013

18 feb 2010 - Villa Kakelbont



Dat is toch waar Pippi Langkous woont? Jaaaaaaa maar zie kijk, daar soort van woon ik nu ook.

Jawel! Na een paar maanden heen en weer pendelen van huis A. naar diverse pensionnetjes in .. eh.. andere A. werd ik dat zo verschrikkelijk zat, dat ik me bij een anti-kraak buro heb ingeschreven. 

Ik heb tot en met december van 2 pensions gebruik gemaakt, de ene was oud, het rook oud en naar avondeten, en de gordijnen waren van oudheid verdwenen (een handdoek doet wonderen, was best vast te klemmen tussen raam en kozijn...). Als mijn buurman/-vrouw de kachel uit deed, verwarmde mijn deel van dezelfde kachel mijn niet meer. Oh man, wat een ellende. Tevens was de kamer meestal zo'n 2 bij 3 meter, ruim geschat! Nou ja, ik had een plek, maar voor dat geld... De laatste paar nachten dat ik daar was, heb ik wel een tweepersoons kamer gekregen omdat de rest bezet was en ik zo ongeveer vaste klant was daar. Dat was dan wel weer fijn. Vooral die gordijnen.

Ik ben zo halverwege maar eens op zoek gegaan of er nog meer betaalbare pensions waren in de buurt. En dat was er. Een hele leuk aan de rand van Arnhem. Iets duurder, maar ook een veel betere sfeer. Oud (nog steeds), maar wel authentiek oud, niet vies oud. Het rook er lekker, fijne kamer (zelfs eens een flinke 2 persoonskamer gekregen) goede ontvangst. Maar ja, daar kon ik alleen maar op bepaalde tijden de sleutel halen. Stel dat je net zit te puffen en te persen met een bevallige... sta je om 11 uur 's avonds wel mooi voor een dichte deur met je weekendtas, zweetlijf en dito geur. En toch elke week wel 2-3x een overnachtig, kost ook een boel centjes! 
Op weg naar de praktijk kom ik langs vele panden van de anti-kraak. Ik ben naar hun website gegaan en las dat je alleen kon worden ingeschreven als je werd voorgedragen door iemand. Ehhhhhhhh ja, hoe regel je dat dan. Bij iemand die anti-kraak woont aanbellen, je liefste glimlacht opzetten en al lonkend met de wimpers vragen of hij of zij je alsjeblieft wilt voordragen? 
Nee dus. 
Ik heb gemaild en mijn situatie uitgelegd. Volgende dag werd ik gebeld voor een intake en een dag later kreeg ik een woning aangeboden. Helaas was deze woning te ver weg van Arnhem. Ik moet echt binnen 15 minuten bij iemand kunnen zijn. De tweede woning stond in de meest asociale wijk van Arnhem, oh my god. Echt.... ik ben best gauw tevreden maar hier werd ik al ongelukkig toen ik alleen de voordeur maar opendeed. Een hele vette no-go dus. En gelukkig maar want toen kwam pand nummer 3. Een voormalig kantoorpand maar wel gevestigd in een geweldige villa. Enkele dagen later ben ik komen kijken en werd ik rondgeleid door de andere bewoonster. Echt. Je weet niet wat je ziet! Van boven naar beneden een soort discozolder en een doka, daaronder (nu mijn verdieping) 4 kamers. Ik mag er maar van 2 gebruik maken, maar da's echt groot genoeg! Een ruime slaapkamer van 4 bij 4 (krap geschat!) en een woonkamer van ruim 5 bij 5 met balkon. Verder zijn er nog twee kamers, één gebruiken we als opslag voor dozen (verhuis- en verpakkings-) en in de andere kamer is wel stroom dus daar lopen twee verlengkabels weg naar mijn kamer. Ook gooien we daar het licht aan als het donker werd bij wijze van nachtlamp (als je het breed hebt...). 
Op de begane grond woont de bewoonster die me rondleide. Prachtige houten vloer, mooie ornamenten aan het plafond, serre... toe maar weer! 
Ik was wel om dus ja.. had al een paar dingetjes gezien en gehoord waarvan ik dacht: “Mwoah”, maar geen deal-breaker! Op 4 januari heb ik de sleutel gekregen en vanaf 7 januari breng ik daar mijn tijd door als ik dienst heb. Wat een heerlijkheid om daar te zijn. Meteen de eerste dag heb ik het slot van de balkondeur eraf gesloopt, balkondeur dicht en het slot er weer op gefröbelt (deur kon niet dicht en een sleutel van het slot was er niet... dan zo maar) Dit gaan wij als het warm wordt nog een keer herhalen en gaan we het slot ruilen met die op de balkondeuren in de 'nachtlampkamer', die wel normaal open en dicht kan. 
Er hangen saaie kantoorachtige lamellen en vandaag heb ik voor één raam een prachtig rood beddensprei... eh... gordijn gehangen. Het ziet er heel gelikt uit en morgen of dinsdag ga ik nog maar een keer op en neer naar Ikea voor raam 2 en 3. 
Het is een oud pand met veel geluid, zo loop ik regelmatig als een soort CSI-Janne met enorme maglite door het huis te speuren naar de oorzaak van die enge geluiden. Ook toen de deur eens een keer openstond toen ik aankwam. Call me stupid. Er was natuurlijk niemand (ook niet onder het bed, waar ik werkelijk waar heb gekeken). Het is ook een oud pand met prachtige glas in lood ramen, een stijlvolle trap met adelaarskop (foto komt), een trap nèt breed genoeg voor mijn gedrocht van een zitbank. Wat hebben liefste en ik op elkaar zitten (hahaha zucht) foeteren om die bank naar boven te krijgen. Volgende keer gaat ie over de brandtrap... of in de brand. 

Gekke dingen van Villa Kakelbont: 
* De kachel kan aan (HEEEEEEET) of uit (*bbbbrrr*), er valt geen temperatuur te regelen, ook niet als je 'm maar een ukkepukkebeetje opendraait (HEEEEEEET). 
* Ik heb geen warm water in mijn kamer, maar wel een waterkokertje met een inhoud van 500 ml en een vermogen van ongeveer 1 watt zodat het een uur of 2 duurt voordat ik een afwas heb gedaan. Houd je bezig. 
* Prachtig hek, maar geen paadje naar de voordeur. Heb menig collega byzondere capriolen zien uithalen om de voordeur te vinden ;) Vooral toen ik vertelde: “Je moet gewoon over het gras lopen” en het die nacht 5 cm had gesneeuwd... welk gras? 
* Het pand staat te koop voor 1 miljoen euro en er hangt nu een prachtig gordijn van 8 euro. Verschil moet er zijn. 
* Ik kan over 2 weken eruit moeten als er een koper is. 
* Er is geen badkamer, neen er is een wc-pot uit gesloopt en een soort instant douchecabine geplaatst over de afvoer. Ach ja, het werkt, lekkere douche, dat wel. ERG krap, dat ook, afdrogen is er daar niet bij. Ik ren regelmatig al druipend in badjas de trap op naar mijn warme kamer. 
* Geen enkel stopcontact in mijn woonkamer werkt. Het prachtige 6-delige tl-licht aan het 3.5 meter hoge plafond dan weer wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten